dissabte, 30 de desembre del 2017

Danys col·laterals: NT i carcinomes?


Això és mig cos d’un amic meu a qui li ha passat una cosa molt semblant a la meva. Té a veure amb la neuràlgia del trigemin? Sí i no. Ho explico.

Resulta que el meu amic pateix des de fa anys i panys tota mena de desarreglaments i ha hagut d’anar contínuament d’Herodes a Pilat per mirar de resoldre el que de vegades semblava reumatologia, de vegades cosa de l’estomatòleg, de vegades de l’otorino, altres vegades del digestòleg o d’altres patòlegs, i finalment va haver de recórrer al neuròleg, perquè el que va desenvolupar va ser una neuràlgia del trigemin. Com jo!

Doncs bé, s’ha acabat la neuràlgia, almenys provisionalment, i ara fa poc va haver d’anar gairebé d’urgència a la dermatòloga de guàrdia, perquè el que li havia sortit a la pell, “de manera espontània”, era un munt d’epiteliomes o carcinomes que, segons li van dir, calia extirpar. Eren epiteliomes basoceŀlulars, o sigui que en principi no calia patir gaire, però s’havien d’eliminar. A la foto, les cremalleres indiquen que ja li n’han tret uns quants –també un al cap, aquest sense cremallera.

I a mi m’ha passat el mateix, exactament!

El mes de juny del 2017 em van aparèixer unes taques vermelles rodones, als braços i al tors. En examinar-les la metge de capçalera, veu també algunes irregularitats de la pell –al cap, als braços, a l’esquena i a la clavícula– que li criden l’atenció i en fa unes fotografies per enviar-les a examen del departament de dermatologia. Les taques vermelles, tot i que no sabem a què són degudes –em diuen que potser a la calor–, desapareixen amb un parell de setmanes gràcies a una pomada –calcipotriol amb betametasona–... Pel que fa a les altres protuberàncies, les de les fotos que em va fer la metge, a l’octubre em cita la dermatòloga, que diagnostica “tumor maligne múltiple” amb sis carcinomes o epiteliomes basoceŀlulars nodulars/infiltrants que requereixen exèresi més o menys immediata (extirpació quirúrgica) i cinc carcinomes més que encara són superficials i per als quals recepta imiquimod, per cremar-los de manera més pacífica.

Tant la dermatòloga com la cirurgiana que m’haurà d’intervenir m’expliquen que és possible que no tinguin res a veure amb el sol –no n’he pres mai, en efecte, no m’agrada–, sinó que siguin d’aparició “espontània”, com les del meu amic. No sé què vol dir això. Jo havia tingut dos carcinomes aïllats, en anys diferents, ara fa cap a dotze o quinze anys, un al nas i un altre a l’espatlla esquerra. Els dos me’ls van extirpar i no es van reproduir. Aquells sí que els van atribuir al sol de la infància i a la memòria de la pell.

Respecte als fets d’ara, dues consideracions:

1 ) Pot ser que això estigui relacionat d’alguna manera amb el sistema nerviós? Pot ser, per tant, que sigui un desarreglament més, com la NT, de la meva neurologia avariada, que va produint efectes ara per aquí, ara per allà? Al meu amic no se li havia acudit la hipòtesi, però ara serem dos que investigarem junts aquesta via.

2) Als qui us faci angúnia l’aspecte de l’esquena, el cap, els braços del meu amic, us diré, perquè s’assembla molt al meu cas, que aquestes ferides couen, sens dubte, i especialment a la nit –no saps com posar-te per dormir–, però no té res a veure el mal que fa això amb la neuràlgia del trigemin. Cinc minuts o un minut de NT són sens dubte molt pitjors que els sis mesos que fa que dura aquest altre procés. Per tant, ho vas suportant amb força paciència. O sigui, no patiu que no és res.

Per què és tan difícil que la medicina avanci d’una manera més holística? (holisme: teoria segons la qual l’organisme és un tot superior a la simple suma de les seves parts).

Més diversió: les taques vermelles inicials, tractades amb calcipotriol i desaparegudes, han tornat a aparèixer sis mesos després, i en llocs diferents. Ara –al desembre– no poden ser causades per la calor, oi?

(I dono les gràcies al meu amic per deixar-me la seva imatge, perquè jo seria incapaç de fer-me fer una foto i publicar-la.)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada